Vecka 44 - Te

Veckans tema har varit te. Ett helt perfekt tema, både för mig och Diana som är tedrickare av stora mått. Jag dricker ju te varje dag, flera muggar. På sommaren är det inte lika mycket te, det känns för varmt då. Iste tycker jag är sådär gott.
 
Det är när det är mörkt ute och regnet smattrar mot rutan och man tänder lite ljus som är det perfekta tevädret. 3-4 muggar är inte alls ovanligt dessa kvällar. En kopp te när jag rättar prov, en kopp te när jag kollar TV, en kopp te när jag slösurfar, en kopp te när jag pysslar, en kopp te när jag läser bok. Ja, det passar bra med te hela tiden.
 
När jag var yngre drack jag varken kaffe eller te, inte heller läsk (kolsyrat är fortfarande inte min starka sida) och saft var godtagbart, om den var röd. Detta gjorde att jag var en ganska krånglig gäst, även om JAG var fullt nöjd med ett glas vatten så tyckte alltid de som bjöd att vatten var för torftigt. Så jag beslöt mig för att dricka te, för det var ju inte så hemskt som kaffe. Så nu när jag kommer på besök så funkar te, jämnt och ständigt! Just detta foto är taget hos Helene och hon bjuder på lyxte från Kusmi.
 
När det gäller te så finns det många varianter och mycket att välja på. Här är några sorter som finns i min tehylla. Uppe till vänster ett grönt te, det är riktigt gott med gröna teer men har nu får tiden övergått till svarta teer igen. Uppe till mitten har vi Kvittente, det smakar ungefär som röda ferraribilar och är en favorit när jag är godissugen. Uppe till höger har vi ett te som man kan köpa i vilken affär som helst, jag är inte petig med några "märkes"-teer. Nere till vänster är det ett Chaite, det gillar jag på hösten. Men jag dricker det inte så som man "ska" dricka te det med mjölk och så. Jag vill ha mitt te som det är, inget i eller så. Nere i mitten är ett kryddigt chokladte, som jag inte tror innehåller te men men, detta är ett lyxte som jag brukar ha på jobbet. Det smakar både choklad, kanel och ingefära. Det är jättegott och det piggar verkligen upp. Det är något ayurvediskt grejs, jag har ingen koll på vad det är egentligen men skitsamma liksom. Nere till höger är det tepinnar liksom, en fiffig grej. Hårda rör som teet ligger i och funkar som påse och sked på en gång. Det är earl grey, ett högst ordinärt te, men jag gillar det. Det jag inte gillar är roiboosteer och inte heller english breakfast eller yellow label. Jag gillar de smaksatta teerna, fruktiga eller kryddiga eller både och.
 
Det var det....nu får det minsann bli en kopp te till :)
 
Dagens plus: Nyinköpta lila temuggar
Dagens minus: Tanken på jobb imorgon
Dagens fundering: Nationella provet snurrar i huvudet hela tiden....
 


Kommentarer
Emma

http://teochkaffehuset.noxshop.se/

http://www.tehornan.se/

2012-11-10 @ 11:06:09
URL: http://emmasscrapbooking.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0