Boktips # 27 - Fallet Osmo Vallo

Fallet Osmo Vallo - Jovan Rajs


Jag minns själv 30 maj 1995 som en valborg där jag på natten vaknade av blåljus. Jag bodde nämligen då på Basungatan på Kronoparken i Karlstad. Inte kunde jag då tänka mig att allt berodde på att polisen hade ihjäl en person vid ett gripande. Att hela storyn mörkades och de mest märkliga ting hände...

Nu har jag läst boken som är skriven av Jovan Rajs som gjorde den tredje obduktionen. Frågan är ju dock hur objektiv han är i den här historien... Men ingen kan väl tvivla på att det var polisens stamp/tramp på Osmos rygg som knäckte revbenen och tryckte ihop bröstkorgen så att han faktiskt dog. Att polsen sedan sagt till ögonvittnen att de skulle hålla tyst om vad de sett gör ju det hela än mer otäckt.

Är det verkligen detta vi har polisen till? Varför har ingen fått stå till svars för detta?

En bok som är väl värd att läsa, även om det ibland är upprepningar och utsvävningar som inte riktigt håller ihop boken.

Betyg:


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0