Boktips # 34 - En geishas memoarer

En geishas memoarer - Arthur Golden


Fick låna denna bok av Diana som säger att det är en grymt bra bok. Tog med den på resan till Tranås för att ha något att läsa. Det var många sidor så jag tänkte att den passade perfekt för lata dagar i solen. Men jag bläddrade snabbt igenom alla sidorna och var helt betagen. Det var verkligen en grymt bra bok!

Det handlar om en geisha i Japan på 1930-talet. En värld jag kan väldigt lite om. Men efter denna bok kan jag desto mer. Det var spännande att läsa och jag blev tagen av hur otroligt skickligt hela boken var skriven. I början trodde jag att det var en sann historia men mot slutet så anade jag att det var lite för bra för att vara sant. I efterordet står det även att det är påhittat allting. Men jag fascineras av hur otroligt duktigt författaren får berättelsen och karaktärerna att bli så verkliga. Sayuri som är huvudrollen i boken berättar om sitt liv, att starta livet i en fattig fiskarby för att säljas för att bli geisha och sedan genom hård träning och avundssjuka och hat bli en av de mest populära geishorna.

När jag läste sista ordet i boken så kände jag mig lite ledsen, jag ville ju veta mer, läsa mer. Men det är väl det som kännetecknar en bra bok?

Betyg:


Kommentarer
Diana

Hjärtar denna bok!

2010-07-26 @ 13:15:10
URL: http://sayurii.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0