Lite av varje

Jag är visst lite dålig på att blogga nu för tiden. Vet inte vad jag ska skylla på.... Bättre att inte skylla på något och ta tag i det istället :)

Förra lördagen var jag och resten av inspiratörstemet på Mazzarin för att fira 2årsdagen. Vi hade alla gjort något till Susanne och jag gjode lite chokladpraliner. Fick många frågor om hur man gjorde, så nu kommer en redovisning :)

Först och främst gäller det att ha några bra formar som inte för grunda. Jag har hjärtformar som är några år och jag minns inte var jag köpte dem. Jag valde att göra pralinerna i mörk choklad. Jag smälte chokladen på vattenbad och sedan penslade jag formarna med den något avsvalnade chokladen.

Man behöver vara väldigt noga med att hela formen täcks av choklad och att det blir ett ganska tjockt lager.


Alla hjärtan är nu chokladiga och de får hoppa in i kylskåpet för att stelna lite snabbt. Om man vil ha mönster i dem på ovansidan är ett tips att ha formarna i frysen och sedan kan man exempelvis ta vit choklad och ringla två streck över varje form innan man lägger den mörka chokladen. Det är smart att göra så om man ska göra många olika sorter och vill hålla ordning på vad som är vad. Man kan ju även ringla choklad över de färdiga pralinerna sedan oxå. Det beror ju på om man vill att den vita chokladen ska vara upphöjd eller inte....


Som pralinfyllning valde jag denna gång vit chokladtryffel med päronkonjak.



Nu är alla fyllda och de får återigen hoppa in i kylskåpet så att fyllningen stelnar.

Efter det lägger jag då på ett till lager med choklad, för att få till botten. Som ni förstår är det viktigt att man inte fyller med fyllningen för högt upp, för chokladen måste ju sitta ihop.

När jag seadn ska ta ur pralinerna ur formarna är det viktigt att använda bomullshandskar så att man inte gör fingeravtryck på pralinerna. Jag gjorde två olika sorter och slog in den ena sorten i röd aluminiumfolie. Vad jag itne tänkte på var att pralinerna hann smälta på den lilla stunden i handen. Det är nog vettigt att ha mörkare choklad av bra kvalité i såna praliner.


Väl där så fick jag inte ett kort ur händerna. Det bara låste sig liksom. Usch vad jag inte tycker om det!!! Det gör det ibland och det är otroligt frustrerande. Men istället så scrappade jag. Elin ritade en skiss och jag, Elin och Diana gjorde alla LO efter samma skiss.


Så såg skissen ut.


Diana gjorde en om resan till Egypten.


Elin gjorde en om besök på.....någon djurpark tippar jag på :)


Jag gjorde en med Fritz. Han brukar ju gå och lägga sig först och väntar sedan på att jag ska komma oxå.

Eftersom jag har känt lite motstånd till att göra kort så har jag istället gjort ett par ringar. En till mig och en till Jessica.


Ja, det är ju inte så mycket att göra, jag limmade bara fast en pärla på en stomme. Enkelt och bra :)

Jessicas ring var däremot svårare att få till. Hon hade köpt pärlor i Italien och ville ha båda pärlorna på en ring. För att få igop dem trasslade jag runt lite silvertråd och la dit några småpärlor oxå. Hon blev jättenöjd. Tyvärr hade jag gjort ringen för stor så jag fick göra om den och då vred jag på den oxå. Den är otroligt stor och tung och tippar lätt över, men nu tror jag det blev bra.


Alla de ringar jag har haft genom åren som min omgivning har förfasat sig över eftersom de var så himla stora skulle man inte ens lägga märke till i jämförelse med denna bauta-ring :)

Jag har fått beställning på ett armband. Det känns jättekonstigt och märkligt. Att jag ska få göra ett armband och sälja..... jag vet inte ens hur mycket jag kan säga att jag vill ha heller. Ska köpa pärlor och sedan får vi väl se vad det blir av det. Men lite stolt är jag :)

Nu ska jag ta och kolla på film och rätta lite samtidigt......det brukar funka bra.

Dagens plus: Solen
Dagens minus: Saknar en vän som hörde av sig idag
Dagens fundering: Varför hann jag inte?








Kommentarer
Ammi

Väldigt chokladsugen nu :-), så läckra ringar, älskar stora ringar!

2009-03-15 @ 20:33:16
URL: http://www.ammi76.blogspot.com
Annelie

Vad kul att se hur du gjorde. Jag har endast gjort ryfflar hittills, men nu ska jag testa praliner så fort jag köpt mig en form.



Urläckra ringar. Jag är lite antingen eller. Aningen vääääldigt sparsmakat eller STORT.



Kram

2009-03-16 @ 07:26:58
URL: http://www.tigerfamiljen.se
Caroline

Vad mycket fint du har skapat... Och chokladen ser riktigt god ut!!

2009-03-16 @ 08:52:13
URL: http://caroline-scrap.blogspot.com/
Yoli Design

vilka härliga hjärtan... der mer än smarrigt ut...

Ja, det var ett härligt inlägg med mycket av inspiration. Gillar ditt smycke... Härligt med stora pärlor och ståltråd... :D



Kram YooRee

2009-03-16 @ 11:04:03
URL: http://yolis.blogg.se/
Diana

Fy bubblan så otroligt coola ringar!!!!!

Och kul att få se hur du gjorde pralinerna!

2009-03-16 @ 23:22:36
URL: http://sayurii.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0