Åka till eller åka ifrån?

En kompis berättade för mig om någon undersökning eller vad det var där det framkom att vi svenskar åker FRÅN något istället för TILL. Visst låter det tråkigt? Men visst säger man 'Det ska bli skönt att komma bort ett tag', 'Det ska bli kul att se något annat', 'Man behöver verkligen semester från det här stället' och i den stilen? Det låter inte så roligt, varför inte se fram emot det man har framför sig och inte se tillbaka hela tiden.

Jag funderade mycket på det när jag åkte bil i påsk, det blev ju dryga 60 mil jag åkte. Åkte jag till släkt och vänner eller åkte jag hemifrån? Åkte jag sedan hem eller från släkt och vänner? Jag kan inte riktigt bestämma mig... Jag tror banne mig att jag har åkt lite vilse. "Wherever I lay my hat (that's my home)" sjöng Paul Young på 80-talet (Ja, jag vet att det inte är hans låt från början, men jag minns vad jag minns!) och kanske är det så. Kanske är det dags att jag lägger ifrån mig hatten och hittar hem liksom. Det känns som om jag söker något men vet inte var jag ska söka. Jag vet väl på sätt och vis vad jag vill, men har ingen aning om hur jag ska ta mig dit. Kanske en prickig hatt är lösningen? Börjar det bli dax att bli vuxen på riktigt? Hatt-jakt och slutsvamlat kanske?

Nåja, en liten förkylning sitter i halsen och killar lite. Hur kul är det då? Hela lovet har jag tackat gud för nässprayen. Hur skulle jag annars klara mig? Det är skönt att kunna andas på kvällarna. Jag har tillbringat mycket tid med att läsa, har läst ut 'Hanteringen av odöda' av John Ajvide Lindqvist och den var faktsikt riktigt bra. Jag rekommenderar den verkligen. Har nu börjat på den tredje boken om Grace från Irland, den heter 'När morgondagen gryr' och är den tredje och avslutnade delen, har kommit halvvägs och är helnöjd med den.

Påskhelgen firades i mina föräldrars sommarstuga med familjen och lite släkt oxå. Det var trångt, snöigt och kallt. Det är härligt med vedspis och kakelugn, men det är mindre kul att bära ved. Men man kan även hitta överraskningar i vedbon. Inte något av värde men en liten mus som var lätt mumifierad även om ryggraden och mycket av skallen framträdde tydligt i den förtorkade pälsen. Undrar just vad som hade hänt med den lille stackaren... Inne i huset fanns inga möss, men väl en livrädd katt, Sixten. Han tillbringade den mesta av tiden under täcket i mammas säng på övervåningen dit ingen gick (mest på grund av den isnade kylan däruppe....). Vi andra ( 5 barn och 10 vuxna som mest) höll oss på nerevåningen och då i ett rum och köket. Trångt men härligt, men lite påfrestande efter ett tag oxå. På sätt vis tyckte både jag och Sixten att det var skönt när alla åkte utom mamma och pappa. Då vågade sig till och med Sixten ner och på upptäcktsfärd i huset. Vi hann med att fira två födelsedagar. Jag hade gjort ett grattiskort och det såg ut som såhär.
image592

Återigen kom den fina sämplen från Inkywings till användning. Väntar på nya stämplar, kanske något i samma stil??

Idag har jag gjort något jag inte har gjort förut. Jag har gjort en ring. Fick rinstommar och sewers av en kollega och idag blev jag då tvungen att prova. Här är resultatet.
image593

Den går i blått och turkost mest, inte vad jag hade tänkt mig från början, men de andra pärlorna jag hade hemma var ju förstora. Men det kommer bli fler ringar. Imorgon är min plan att göra ett halsband, men jag måste köpa tunnare fiskelina som jag tänkt använda. Nu funderar jag dock på om klämpärlor funkar på fiskelina eller om det måste vara wire. Nåja, det är väl bara att prova och se.

Nu ska jag nog ta och läsa lite mer om Grace och snora lite och tycka synd om mig själv. Så måste jag ju planera inför den stora fråga-chans-på-dagen nästa vecka. Det är mycket att tänka på ;)

Dagens plus: Mina hemmafru-takter sitter i, jag har frostat av frysen idag.
Dagens minus: Det börjar göra mer ont i halsen, kan det inte räcka med en enorm snorproduktion?
Dagens fundering: Hur ska jag komma ihåg att det är EFIT-dag på lördag???


Kommentarer
Anna Smid

Förkylning på lovet är ju inget vidare! Fast å andra sidan så har man ju tid att vila och slippa tänka på allt sommåste fixas till ev vikarie!
Beträffande halsontet så brukar jag gurgla med saltvatten. Fruktansvärt äckligt, men hjälper!
Krya på dig!

2008-03-28 @ 09:41:45
URL: http://www.smid.zoomin.se
Marie

åh så fint du kan!

2008-03-28 @ 16:11:12
URL: http://www.mariesgalleri.blogspot.com
VeronikaP

Du har gjort en jättefin ring!! En riktig Agneta-ring!!

Jag tror att klämpärlor fungerar bra på fiskelina, jag har använt dem så iallafall och det håller fortfarande.

2008-03-28 @ 20:23:07
URL: http://veronikap.blogg.se
Vegardemma

Hello! Very interesting and professional site.

2008-10-30 @ 10:19:47
URL: http://vegardemma.20six.fr


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0