Hajar du?

Idag har jag köpt något jag aldrig köpt förut, nämligen fyra härligt stora pigghajar. Tanken är att det ska bli lite dissektion på Elevens Val någon torsdag framöver. Det är populärt redan nu när jag har pratat om dem. Så nu ska jag bara fixa till en bra beskrivining på hur vi ska skära och lära...typ :)

Hajarna är väl ungefär 50-70sm långa och väger ungefär 2 kilo styck. En av dem är nog full i yngel oxå, det kan bli en spännande överraskning för den gruppen som får den att skära i.

image461
Här ligger de

image462
De är rätt häftiga och imponerar även om de är små hajar....

image463

Ja, det var väl det det :)

Dagens plus: Jag och Anna spöade K och E i badminton idag. Man kan säga att vi dominerade!
Dagens minus: Ett begynnande nageltrång
Dagens fundering: Är allt klart inför helgen nu? (Nej, det är det inte, det vet jag ju ;) )


Kommentarer
Christine

vilka fulingar!!! särskilt sista bilden var ju riktigt hemsk! hoppas dissektionsbilderna kommer upp här också, eller att man får göra ett studiebesök när ni skär i dom!
/// hon som helt har snöat in på pigghajsfrågan

2007-09-26 @ 08:01:58
Mattas

Bah, vad är vitsen med det? Alla vet väl hur djur ser ut inuti? En sån grej kan man ju göra i hemkunskapen istället, så kan man åtminstone äta upp fiskarna efteråt. Det känns inte modernt att man ska döda djur bara för att småknattarna ska få stå och slafsa och skära i dem.
Bra att ni vann badmintonen. Det var sannerligen på tiden!

2007-09-26 @ 08:22:38
Christine

matt(i)as! Hoppas du är ironisk....

2007-09-26 @ 19:54:08
Annelie

Min första tanke när du skriver att ni ska dissikera dem någon torsdag framöver blir:
Hur i hela friden ska du förvara dem tills dess? I frysen??
Jag är en klenis så jag skulle nog inte vilja med på den Elevens val.
Må gott!

2007-09-27 @ 21:14:45
URL: http://www.tigerfamiljen.se/
Frida

Skitcoolt ju! Vad fick vi dissekera i vår högstadiebiologi, jo, en aborre. Lite färre häftighetspoäng på den kanske...
Mamman: "vad gjrde ni i skolan idag då lille vän?" Lillevän: "Vi skar upp en hajj!" Gissar att den modern blir lite shockad... :)

2007-09-29 @ 11:14:11
URL: http://fejs.se/blogg
Eva-Lotta

Hej. "Gosiga fiskar". *L* Är inne o kikar hos dig för jag såg att du var med bland medlemmarna på Eftit för
jag tänkte jag skulle kolla hur du gjort och så. Förstår inte riktigt allt, men det ger sig väl.
Sen råkade jag se att du var från Karlstad och håller på med scrapbokning. Själv bor jag i Skoghall och min dotter Scrappar. Tyckte det var lite roligt sammanträffande.
Ha en fortsatt bra söndag.
Jag kikar nog in hos dig igen.

2007-09-30 @ 14:36:07
URL: http://evalotta.blogg.se/
Pellemaia

Very nice site. Will sure visit again.

2009-05-26 @ 12:41:00
URL: http://pellemaia.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0