Västergök är Bästergök

Idag var jag ute på Skutberget och promenixade på morgonen (9.00 räknas väl som morgon??) och höde årets första gök. Den kokoade i väster vilket gladde mig eftersom det är bäst så. Då började jag osökt fundera på de andra gökarna. Södergök är Dödergök, Östergök är Tröstergök och då Västergök är Bästergök. Men vad är Norrgöken? Har kompisar som har föreslagt Porrgök. Men känns det verkligen troligt? Vad skulle då det betyda? Jag har även hört en annan förklaring, man behöver inte funder på Norrgöken för göken gal aldrig i norr. Det känns nästa ännu mer otroligt. För den som jag idag kallar Västergök måste ju vara Norrgök för någon annan som var ute i skogen. Eller har göken stenkoll och ser till att den inte har någon söder om sig inom hörhåll? Sånt här kan ju göra vem som helst fundersam... Vet du hur det är så tala gärna om det för mig!

Jag har gjort ett kort och skickat till 'Johansson', glömde scanna dock. Men jag vägrade göra ett blått kort så det blev grönt. Lite allergisk mot kille=blått och tjej=rosa. Åh du Christine, LuckyLuke borde verkligen funka som förnamn, kan förstå ilskan :) Eller oxå som de säger i Vänner att det är coolt emd ett namn i bestämd form. The Hulk, funkar oxå bra på svenska Hulken. Men....tja.....jag vet inte....kan bli svårt att leva upp till ett sådant namn kanske...

I helgen har jag fått ett tackkort, ett av de finaste sorterna. Det ser ut såhärimage327
Enkelt och stilrent och så pärlor. Det är ju otroligt fint med pärlor och framförallt då sötvattenspärlor.

Åsa (Lilla Pappersbutiken) har nu börjat sälja pärlor, men än så länge är det bara facetterade pärlor, vilket inte alls är det sämsta. Hoppas på att få se sötvattenspärlor där oxå. Hon har lite nya idéer på gång och jag var där i lördags och gav min syn på saken, tror att det akn bli riktigt riktigt bra. :) Hon visade mig lite om pärlor vid smyckestillverkning då hon har många strängar på sin lyra så kan hon ju även det. Så nu är jag oerhört sugen på att prova att göra ett halsband. Men det är så jobbigt med nya hobbys, man måste köpa så mycket i början. Det behövs ju kedja/tråd, lås, pärlor, krokar lite verktyg och så.... Tja..... vi får väl se vad det blir. Här i stan är det väl bara Panduro som säljer pärlor i stort sortiment men de är så jäkla dyra att jag bara vägrar!

Nu ska jag jobba lite, har några inlämningsuppgifter att läsa och kommentera och så ska jag käka och så ska jag göra ett par kort...slappa ska jag oxå...om jag hinner ;)

Dagens plus: Vackert väder och jag har fått mycket gjort idag, men inte jobbat en minut, än så länge....
Dagens minus: Helgen är redan slut...
Dagens fundering: Norrgöken


Kommentarer
Gunvor

Min mormor (från "Lusasken") sa alltid att Norrgök = torrgök och menade (om jag minns rätt) att det betydde tråkig, ofruktsam.
Kram, Gunvor

2007-05-27 @ 21:45:49
URL: http://gunvors.blogg.se
eldh

Hej du! Klart du ska in i pärlträsket! Ett tips är att köpa material på Önskebrunnen på Järnvägsgatan (eller innergården vid Vero). Mycket fint och bra service! // Elin

2007-05-27 @ 22:20:05
URL: http://eldh.blogg.se
Ellinor

Enligt Kulla-Gulla-böckerna är Norre-gök, sorge-gök...

2007-05-28 @ 11:19:05
URL: http://myransmemoarer.blogspot.com
Lisa - InkyWings

Googlade och hittade oxå att Norr(e)gök = Sorgegök.
Tror det stämmer bra med vad jag hört sen man var liten oxå. Dom andra kan man liksom men Norrgöken är bortglömd... fniss...

2007-05-28 @ 12:45:26
URL: http://lisainkywings.blogg.se
Pia

jättefint kort! Norrgöken har jag också funderat på tidigare, tur man fick svar här i din blogg!

2007-05-28 @ 20:41:42
URL: http://engdam.blogspot.com
Annelie

Jättefint kort! Har inte tänkt på kombinationen med kort och pärlor. Alltid kul med inspiration.

2007-05-30 @ 14:20:39
URL: http://www.tigerfamiljen.se/mammelie
Frida

Självklart skall du in i pärlträsket, då har du ju hela kittet sedan. Du kan både göra kort OCH present! Skitbra!
Det bästa du kan göra är att handla det på nätet. Billigast så, enda kruxet är väl att man inte får klämma och känna...
Christine är en trevlig prick, har känt den bruden lääänge!

2007-06-01 @ 10:01:51
URL: http://fejs.se/blogg
Nikolaiveronika

Great work,webmaster,nice design!

2009-01-14 @ 12:25:31
URL: http://nikolaiveronika.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0