Jag har bytt ATC (tryffelrecept är med på ett hörn oxå...)

Jag har bytt tre ATC med Gunvor. De tre jag gjorde ser ut såhär

image389
Här har jag gjort en bakgrund med starburst stains (varör tar ingen svens affär in dem, jag bara undrar!?) och sedan stämplat fjärilar från Heroarts, lite glitterlim. Rubons från Doodlebug.

image390
Här har jag alkonikat glossigt papper, stämplat stämpel från Paperbag Studios och texten är från...hmmm....något annat ställe. Blommorna är från Queen & co. Lite glitterlim är alltid fint som ni vet.

image391
Här har jag använt pricstämplar från Hero Arts och embossat dem lila texten är från Cherry Pie och resten av stämplarna är från Invoke Arts. Jag har färlagt dem med souffle och glazepennor. Ansiktet blev lite konstigt efter det att jag embossade guldramen, men färgskiftnignarna stör mig inte och jag tar det istället som om jag lärde mig något och att det gar karaktär åt ansiktet, för vem är perfekt? :) .

Det är skojigt med ATC hur som helst och har tänkt mig att göra några fler och ha hemma och byta lite då och då sådär oförtänkt utan att det behöver vara en jättestor swap som dras igång. Vill du byta någon gång så hör gärna av dig :)

De ATC som jag fick av Gunvor var ju så klart superfina och välgjorda, jag gillar verkligen hennes stil. Här kan du se de ATC jag bytte till mig (om du scrollar ner lite alltså, de ligger i olika inlägg så jag kan inte länka rätt på en gång (läs: orkar inte) ).

Jag har haft mina föräldrar här på besök nu ett par dagar och det har varit väldigt trevligt. Det var ett tag sedan de var här hos mig, det har varit jag som har åkt förut men nu var de ute på en liten tripp och passade på att stanna hos mig. Vi var ute och kikade på saker och ting runt häromkring och de var väldigt nöjda med besöket. Så i natt räknar jag med att kunna sova igen. Jag har nämligen en pappa som snarkar. Han snarkar JÄTTEhögt, hela natten, oavsett hur han ligger..... jag trodde jag skulle bli knäpp men somnade av ren utmattning. :) Min kära mor som sover med honom varje natt (och har så gjort de senaste 187åren) är van vid det och säger att hon inte ens hör det. Lyllos henne!

Idag är det iaf sol i Karlstad och jag tror att jag ska fortsättta bränna kroppen röd på balkongen och läsa klart en bok eller lösa lite korsord. Får se vad det blir. Har börjat läsa en bok av Karen Duve. För några år sedan läste jag hennes Regnroman och tyckte den var suveränt bra, så nu tog jag en till av henne. Vilken flopp...... Den är inte alls lika bra, knappt bra alls, men nu är det bara 40 sidor kvar såd et borde jag ju klämma idag. Den heter Ingen sång om kärlek, och lät hyfsad på titeln men det är bara ångest, misslyckanden, jakt på lycka och kärlek och jag blir itne ett dugg glad av att läsa den.....snarare tvärtom..... Så jag vill bara få slut på eländet och ge mig i kast med något nytt, vad vet jag ännu inte.....

Så tänkte jag svara på lite frågor om asken och pralinerna jag gjorde.

Sonja T frågade Har du hittat receptet på pralinerna på nåt speciellt ställe?
Nej det har jag egentligen inte gjort. Jag sökte på nätet och hittade lite olika. Jag gjorde en vit med pistagenötter och en mörk med mango. enklast är det ju bara smör, grädde och en god choklad och sedan tycker jag barnmatsburkar är bra, finns i många olika fruktsmaker och de är pureade och klara. Akta dig bara för dillkött och liknande ;)

Här kommer recept
Chokladtryffel
1 1/2 dl vispgrädde
100 g smör
300 g mörk choklad
1 burk barnmat mango med yoghurt (eller något i den stilen)

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta av från värmen och bryt i chokladen. Rör tills chokladen har smält. Rör ner mangopurén och det är klart. Den här bli ganska lös och passar bra i praliner tycker jag, men den funkar inte som tryffel att göra kulor av och sedan rulla i kako.

Jag gjorde samma men bytte ut den mörka chokladen mot vit och sedan hackade i 1 dl pistagenötter och tömde i 1 msk vodka oxå. Det gör man ju som man vill med.

Man kan smaksätta den vita med jordgubbspuré oxå, det blir nog smaskigt. Den mörka funkar ju hallon bra, apelsin kanske, mint om man vill. Det finns inga begränsningar! :)

Favvismaria frågade Var lådorna dyra?
Det är ju en smaksak.... Den jag köpte på Panduro kostade 59kronor, den är ju då gjord i trä och det är metallgångjärn och metallflärp fram till som jag skruvade loss och sedan skruvade fast igen när jag klätt den. ska man bara gör en då och då tycker jag att det är ett helt okej pris. De har även papplådor av modell skokartong som funkar till detta oxå (finns så klart att köpa i fler affärer) och de är ju billigare och blir minst lika snyggt. Denna gång prioriterade jag att det var en ordentlig ask och betalade för det.

Ja det var alla frågor. :) ni som skrev 'Jag ska oxå försöka mig på detta' Gör det! För det är inte svårt och det blir ett fint resultat och det blir väldigt uppskattat av den som får det. (Christine: jaså du fyller år.....hmmm....låt mig tänka en stund... ;) )

Nu ska jag ut i solen

Dagens plus: Solskenet, så klart
Dagens minus: Jag vaknade med lite halsont, hoppas det inte blir värre än så
Dagens fundering: Funderar på att gå till Café August ikväll och kolla på Kjell Höglund, Johan Johansson och Sanna Carlstedt. Men vill jag gå själv?


Kommentarer
sari

åååh...vilka härliga atc,s du har gjort!! Den blåa i mitten var såå fin!!! Funderar på att själv göra lite atc...vad skulle du vara intresserad av att byta? Nån speciell tema?

2007-07-22 @ 16:37:32
URL: http://sari-sariscards.blogspot.com/
Gunvor

Tack för korten och utmaningen! Nu kan du se ett rååååååååååååååååååååååååsa kort i min blogg. Och en liten utmaning till dig!

2007-07-23 @ 14:28:17
URL: http://gunvors.blogg.se
Junitjej

Chokladtryffel, mmmmmmmmmmmmm....................

2007-07-23 @ 18:50:40
URL: http://junitjej.blogg.se
VeronikaP

JÄttefina ATC!!
Nu väntar jag på lite öljetter... :-)

2007-07-23 @ 21:40:16
URL: http://veronikap.blogg.se
eldh

Du är en Rockin´ Girl Blogger! Kolla i min blogg... / Elin

2007-07-23 @ 22:00:16
URL: http://eldh.blogg.se
Raymondragna

I love guest books, keep up the good work!

2008-10-03 @ 12:25:47
URL: http://raymondragna.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0