BOOOOING - Dagens boktips

Har läst en hel del böcker nu i sommar och vill gärna dela med mig av detta. :) Planen är att det kommer boktips lite då och då i fortsättningen, kommer inte skriva alltför mycket om handlingen....du ska ju läsa boken själv.

Började läsa en helt ny författare för mig, nämligen Mons Kallentoft. Jag började inte helt otippat med Midvinterblod som är den första boken av en triologi i den serien. Men nu ryktas det om att det ska bli 4-5 böcker. De tre böcker som finns nu har ju alla med årstid att göra, så åtminstone en bok till är väl rimlig att tro? Han har gett ut böcker tidigare, men dessa har jag inte läst, men är nu lite sugen på det.



Midvinterblod - Mons Kallentoft

Boken handlar om Malin Fors som är polis i Linköping. I denna bok är Linköping lamslaget kyla, men trots detta sker ett mord som Malin och hennes kollegor måste lösa. Ja, det är alltså en kriminalroman, min favoritgenre :)

Boken skiljer sig dock markant från andra böcker i denna genre. Framförallt i språket. Mons beskriver personer och miljö på ett sätt att man verkligen kan leva sig in i boken och handlingen. Jag ser verkligen allting framför mig, det känns oerhört realistiskt. Man får följa Fors i vardagen, men fokus ligger så klart på mordgåtan. Även om jag inte läser böcker i 'fel ordning' om jag kan undvika så klarar man det nog med Kallentofts böcker, men varför skulle man välja att göra det??? Men vissa delar, även om de är helt oviktiga för just  den bokens story, knyter ihop bokserien och det kan ju vara skönt att veta vad det är som det refereras till.

Jag gillar verkligen att man får följa gåtan även från mordoffrets synvinkel, det var en spännande twist så att säga. Det är väl mest för att berätta storyn för oss läsare, men det var ett fyndigt sätt tycker jag.

Det är en mycket bra bok och den fick mig att vilja läsa mer Kallentoft, vilket jag så klart gjorde.

Betyg: 



Sommardöden - Mons Kallentoft

Bok nummer två i serien. Här är det sommar och i Linköping är det otroligt hett just denna sommar. Denna gång ska Fors och kollegorna lösa ett mord och plötsligt befinner sig Fors i allt detta konstiga på ett otroligt personligt och egendomligt sätt.

Denna bok grep mig inte alls på samma sätt som den första boken. Vet inte vad det beror på riktigt. Men det kändes lite mer lösryckt på något sätt. Det blev liksom inte samma känsla. Kanske beror det på att jag läste denna boken direkt efter den andra och jämförde för mycket?

Betyg:



Höstoffer - Mons Kallentoft

Tredje boken, ny årstid men fortfarande samma extrema väder. Denna gång är det regnet som härjar i Linköping. I den här boken blir jag återigen lika fångad som i den första boken. Själva mordgåtan är spännande och inte helt självklar i lösningen.

Nu blir jag mer och mer intresserad av Fors och hennes kollegors privatliv, det käns som om man känner dessa människor man läst om. Nu väntar jag bara på nästa bok, jag hoppas och tror. :)

Betyg: 



Snabba cash - Jens Lapidus

Hade hört och läst om denna bok att den skulle vara så himlans bra. Kanske ska man inte ha förväntningar på en bok, för de infrias sällan....varken bra eller dåliga...

Handlar framförallt om tre killar som av olika anledningar träffas och utnyttjar varandras kunskap och möjligheter. Juggemaffia, brats, invandrare och allt vad det nu är... Känns som om det är många fördommar som får fäste i denna bok. Inte min stil alls, blev mäkta besviken

Betyg:



Sista kulan sparar jag åt grannen - Fausta Marianovic


Detta är en bok som handlar om kriget på Balkan. Det är en självbiografisk roman som gör den än mer fängslande. Att läsa om denna kvinna som överlistat döden fler gånger än jag har fingrar och om hennes känslor och hennes kamp att hålla ihop familjen när kriget kommer och delar upp familjen i vänner och fiender är helt makalöst. Jag blev helt fast i boken!

Detta är en bok du MÅSTE läsa. Den kommer inte lämna dig oberörd.

Betyg:



Människohamn - John Ajvide Lindqvist

Jag gillar verkligen JAL. Han skriver böcker som får mig att rysa, både av rädsla och välbehag. När man läser JAL så måste man tycka det är okej med saker som man inte tar för givet hör till verkligheten. Kanske är det just det jag gillar?

Personerna som beskrivs har ofta två sidor, en mörk hemlig och ofta en vänlig och tilltalande. Det känns så rätt allting. Att två av dessa monster (?) talar mest i Smith/Morrisey-citat piggar bara upp det hela.

Detta är den JAL-bok jag tycker bäst om. En självklarhet i sommaren!

Betyg: 


Kommentarer
Anonym

Jättebra tips! Midvinterblod står oläst i min hylla, men nu är det snart dags att ta sig an den :O)

krams

2009-07-12 @ 11:28:40
Anonym

Hoppsan, det var Ann som tackade för boktips ;o)...

2009-07-12 @ 11:30:07
lenislenis

Ahh! TAck för boktipsen!

2009-07-13 @ 00:22:36
URL: http://lenislenis.blogg.se/
christine

good! boktips gillar jag! Du fick ju t o m med en jag inte läst!!!=) Sista kulan sparar jag åt grannen får det bli! har varit lite tveksam, men du övertygade mig.

2009-07-15 @ 21:38:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0