VIPS så var läsåret slut!

Ett läsår har gått snabbt förbi. Det är lite konstigt det där. Det börjar bra i augusti, man är redo för nya elever, nya idéer och jag börjar ju alltid mitt nya liv, det liv som innebär pärmar, papper i ordning, fina block till olika saker (gärna med matchande pennor....). Så smyger mörkret på, men det går bra. Men pärmarna står tomma, blocken är i oordning, pennorna älskar jag fortfarande.... Men jag har både födelsedag och jul att se fram emot. Jag gillar ju hösten väldigt mycket. Men visst, det känns att det är mörkt på morgonen. Men så kommer snön och ljusar upp allt, så kommer julen. Sedan börjar värsta tiden på året..... Veckorna före sportlovet! Lika jobbiga varje år. Mycket att göra på jobbet, snöslask, mörker och nu finns inte tillstymmelse till ambition att ens få in papper i pärmar. Så kommer påsklovet, nu hinner man inte så mycket mer. Tjata på elever som ska få in sina sista grejer inför betygen, rätta nationella prov (om man har det), allt går i ett rasande tempo och helt plötsligt är det torsdag och niorna har sin skolavslutning och sedan kommer fredagen med skolavslutning för åttor och sjuor. Sedan utvärderingsdagar med personalen. Ja....i runda slängar..... så snabbt går det.
 
Jag är nu inne i utvärderingsdagarna. (blogg.se har strulat lite så detta inlägg skrevs tidigare i veckan...) Förra veckan var det skolavslutning och det är lite vemodigt. Detta året har jag varit klassföreståndare för åk7, så det borde vara som så att jag bara fortsätter med samma klass till hösten. Men det blir nya klasser i 8an för att få ner storleken på klasserna, 4 klasser kommer att bli 5. Så det var lite speciellt, det bästa är att vi får vara kvar på samma skola så man kommer ju träffa dem. Har undervisat alla fyra niorna detta året så det känns konstigt att släppa dem. Har ju träffat dem i tre år och visst har det varit både tjat, gnat, ilska men frmför allt glädje. Så mycket som jag har skrattat med dem. Så det känns sorgligt att de slutar. Vissa hann jag säga hejdå till på riktigt, och vissa bara försvann....det kändes konstigt. Men snart är det ju dax för skolavslutning igen och niorna försvinner.....
 
Sommaren har hunnit komma så jag hoppas på sol och värme i år. Förra året var det ju lite sisådär. Det är som positivt är att jag redan har suttit mer på balkongen än vad jag gjorde på hela förra sommaren. Kan det bero på att jag är mer nöjd med piffningen det här året? Antagligen. Jag har en stark känsla av att det kommer bli en bra sommar det här.
 
Nu lite vardagsfoton!
 
2013-05-08 Shape
En av tre tavlor som hänger i sovrummet.
 
2013-05-09 A Snack
Lite paj och lite te. Lyxade till med detta til kvällsfika. Oftast blir det bara en mugg te på kvällen, men jag hade ju lite paj kvar så......ja.....det slank allt ner det med.
 
2013-05-10 Stars
Var hemma hos Helene H och pysslade och umgicks. Det var, som vanligt, väldigt roligt att träffas. Mycket skratt och skoj, och det får mig bara att må bra. Hon bjöd på dessa kak-kex. (Som inte var så smaskiga som man kan tro...tyvärr... :) )
 
2013-05-11 A Smile
Grumpy Cat är stora favoriten just nu. Så otroligt rolig och fyndigt. Även om det börjar bli lite väl många som bara går ut på "hate". Just den här är ju så sjukt rolig på olika sätt och vis. En katt med kaninmun, det kan inte bli annat än roligt. (jodå, fotot är stulet från Grumpy Cat på facebook)
 
2013-05-12 Mother
När mamma bor långt borta så får man umgås på telefon. Det är ju inte riktigt samma sak, men snart är det sommar och då kommer vi träffas och kommer lösa korsord tillsammans och prata om viktiga och oviktiga saker.
 
2013-05-13 Sunset/Sunrise
Grått på morgonen och grått på kvällen, ingen sol i sikte på hela dagen. Men här är en sida i min artjournal där jag har tagit solens färger och gjort en sida. Stämpeln som är ett hjärta med en koltrast (blackbird) är en favoritstämpel som jag sällan använder. Den är en sådan stämpel som jag bara inte kunde lämna oköpt. Ska nog ta och använda den lite mer. (Borde för övrigt pyssla mer, göra fler kort och bara skicka iväg lite sådär...)
 
2013-05-14 Need
Riktigt salt lakrits är ibland jättegott. En påse djungelvrål med massor av salt på är smakens.
 
2013-05-15 7 o'clock
Det perfekta tidsfördrivet. Spelar lite candy crush varje dag. Lika ofta som jag hatar skitspelet för att jag sitter helt fast på en bana, lika ofta älskar jag det för att det går så smidigt. Jag fastnar väldigt lätt i dessa små pruttspel....kan man ana ett beroende kanske?
 
2013-05-16 Mailbox
Det här är alltså min brevlåda, eller inkast kanske är det rätta ordet.
 
2013-05-17 Season
En solig fredagseftermiddag och det är en underbar årstid. Nu när träden blir gröna och solen värmer. Att då kunna sitta på balkongen och dricka lite vitt vin och käka lite pistagenötter och läsa Craft Stamper som kommit med posten. Det känns väldigt perfekt på något vis.
 
2013-05-18 Want
Jag vill ha många vackra och varma sommarkvällar!
 
2013-05-19 My favourite view
Ett foto från förra sommaren. Det här är min favorit. På väg ut till stugan. "Det är så vackert att det gör ont i hjärtat!", jag har blivit hånad för detta uttalande, men banne mig, jag står för det. Tyvärr börjar björkarna växa upp och stör utsikten. Men ändå. Det här är favoriten!
 
2013-05-20 Light
Den lysnade iskuben står i mitt sovrumsfönster. Det är en härlig ljuskälla och även katten gillar den. Kalla vinterkvällar så lägger han gärna upp framtassarna på lampan och liksom hänger över den, antagligen för att värma magen. :)
 
Det får räcka för idag. Ska bli bättre på att blogga nu när det är semester. :)
 
Dagens plus: Alla fönster är putsade.
Dagens minus: Kliande myggbett som gör mig galen. (men nu verkar de ge sig, äntligen!)
Dagens fundering: Varför försköna sanningen på facebook?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0