Boktips #10 - Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap  -  Mary Ann Shaffer


Jag vet inte riktigt vad det är för genre på denna bok. Den liknar inget jag läst förut.... Det är en roman i brevform där breven skrivs av / till / om Juliet Ashton. I början tyckte jag det var lite rörigt eftersom jag har lite svårt att hålla koll på alla namnen. Men efter ett tag så fattade jag vem som var vem och hur saker och ting hängde ihop.

Det utspelar sig på ön Guernsey år 1946 Man får inblick i livet under andra världskriget och vad som hände efter kriget.

Det är en lätläst bok och man får en trevlig och glad känsla i kroppen. Man kan ju annars tycka att krig inte borde få en att känna någon glädje alls, men det är mer fokus på just glädjen man försöke frambringa för att orka med kriget. Litteratursällskapet bildas av en slump med sedan var det en flykt från verkligheten att få läsa böcker.

Jag tycker den är väl värd ett försök, och man ska inte ge upp i början om man tycker det är rörigt, det ordnar till sig :)

Betyg:




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0