Boktips #28- Flickan från ovan

Flickan från ovan - Alice Sebold


Jag såg filmen för inte så länge sedan och jag gillade verkligen filmen. Så när jag pratade om filmen med Diana så sa hon att hon hade boken och att jag gärna fick låna den. Så sagt och gjort!

Jag blev helt betagen av boken. Visst filmen låg där och skavde lite i bakhuvudet, men det var mycket som inte var likt mellan filmen och boken. Ibland till filmens fördel och ibland till bokens.

Det handlar om en tjej, Susie Salmon, som är 14 år när hon blir våldtagen och mördad av en granne. Man får följa henne i himlen och hur hon följer livet på jorden. Hon ser hur hennes familj går igenom sorgearbetet efter hennes död, vad hennes mördare pysslar med och hur polisen jobbar med fallet.

Det är ju i grund och botten en hemsk historia, men boken känns inte på något sätt dyster. Det var ett tilltalande språk i boken och jag är riktigt sugen på att läsa fler böcker av samma författare.

Betyg:


Kommentarer
Elwa

Den har jag läst - den är så otroligt fint skriven! Kan rekommendera den som sommarläsning till er som inte har hunnit njuta av den än!

2010-06-06 @ 08:05:27
URL: http://elwa.se/galleri


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0