Skolavslutning

Jaha, sådärja.....då var det över! Nu är det snart sommarlov även för mig. Det ska bli skönt. I torsdags och fredags var det skolavslutning i Säffle.

Att sluta åk9 i Säffle är som att jämföra med studenten i andra städer. Det är samma grej på något sätt, traditionsenligt säger den inbitne säfflebon :) Niorna har inga lektioner på torsdagen, då är det bara avslutning. Man träffas alla nior samt klassföreståndare och rektor och lite övrig personal för en lunch. Denna gång var vi på Hotellet i Säffle och det var hur tervligt som helst. Maten var smaskig och sällskapet helt underbart så klart. Alla var så himla fina. Jag har massor av foton men kan inte lägga ut alla eftersom jag inte har frågat alla om lov....



Detta är Måns och jag. Han som skjutsade runt mig i sin a-traktor för ett tag sedan. Han var en sådan som man bara kunde titta på och båda två visste att man tänkte samma sak liksom. :) Ja ja, jag får snart en ny klass och det kommer nya härliga elever.



Det här är Moa i min klass. Som jag komemr bli granne med snart eftersom hon ska flytta hemifrån och hamnar då på Lamberget i Karlstad.

Sedan har jag inte mer att visa tyvärr, men det är kul att ha alla dessa foton att titta på nu och då.

Efter lunchen gick vi så till kyrkan för fotografering. Alla niorna på ett enda foton, jag har många foton från den uppställningen så det kan hjälpa minnet. Efter det in i kyrkan för avslutningen. Det funkar ju som vilken avslutning som helst. Jag hade elever i min klass som sjöng, som fick stipendier och alla av dem gör mig så stolt.

Efter avslutnignen släpps de ut från kyrkan och där väntar släkt och vänner och de får blommor påhängda, leksaker och gud vet vad, sedan åker alla niorna traktorflak genom Säffle. Helt galet för mig som inte är van vid ett sådant ståhej för att sluta nian. Att se sin klass där på flaket var kul.

Fredagmorgon klockan 08.00 träffades vi i klassrummet för betygsutdelning. Lukten av bakfylla i klassrummet var påtaglig efter ett tag. Alla elever var nog inte helt nyktra heller iofs.... Herregud, de är ju bara 16 år. Även om de tror att de är vuxna så vet ju jag att de inte är det. Lite skrämmande på något sätt. De fick diplom som jag och Björn hade gjort till dem, med en textrad om något som vi alltid kommer komma ihåg med just den personen. vi käkade lite frukost ihop och de fick till sist sina betyg. Jag och Björn pratade med klassen och berättade så klart hur mycket de betytt för oss och att vi kommer sakna dem. Jag har ju haft dem i 3 år, Björn 'bara' i 1år. Jag fäster mig så vid mina elever. Självklart började jag gråta... Men det är väl bra att visa sina känslor? Så det blev många kramar och många snälla ord, vilken underbar klass!

Inser att jag inte kommer träffa alla elever som jag vill träffa innan de försvinner från skolan. Det känns märkligt att inte få ett avslut med alla. När jag släppt min klass och jag går till cafeterian sitter där två gäng som jag verkligen ville säga hejdå till. Att få krama om dem och bara få skratta ihop med dem en sista gång kändes bra.

Sedan blev det dags att tacka av personal i skolan. Återigen är det nedskärningar och återigen får folk sluta. Alla tillsvidare-anställda blir kvar, men vikarier får gå. Det är alltid tungt. Men värst var att Ellinor ska gå i pension. Denna underbara kvinna som hjälpt mig så mycket. Tack vare henne blev examensarbetet gjort. Vi har skrattat ihop, gråtit ihop, skällt på varann och jobbat ihop i alla mina 10 år. Ja, det var ju bara att börja gråta igen....

Nåja, nu är det slut och över. Kommer troligen hålla lite pejl på några av mina elever. Tjejerna i min klass ska nu i sommar hjälpa mig att måla om mitt nya klassrum till min nya klass. Vill ju göra fint till de nya som kommer. Man får alltid jobba för att få en bra klass, de blir inte det av sig själva

På fredagskvällen blev det vin hemma hos Mari. Så skönt! Så gott! Mums! Regnet vräkte ner, men vad gör det, vi skulle ju inte ut på stan.

Igår var det bara slappt och slött. Härligt det med. Idag har det inte varit så mycket action heller. Har varit hemma hos F och fikat, alltid trevligt att träffas. Ska nog sätta mig och scrappa lite nu tror jag. Jag är oerhört sugen.

Dagens plus: Solen
Dagens minus: Att helgen redan är slut
Dagens fundering: Köpa ny bil kanske?





Kommentarer
Elisa

Så blandade känslor... Härligt att läsa om det i alla fall! Du kommer säkert att få en fin klass igen, eftersom du satsar så på förberedelser och ägnar dig så åt dina elever.

2009-06-14 @ 20:07:43
URL: http://husvagnsliv.blogspot.com
Sara - SaGam

Hoppas du får en riktigt härlig midsommar och ett skönt sommarlov!

2009-06-18 @ 21:56:05
URL: http://sagam.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0