Baloo är i katthimlen

Helt plötsligt kom den där otäcka dagen....

Baloo har blivit tjock under sommaren, i början trodde jag att det var för att grannen gav honom på tok för mycket mat när jag var borta en vecka. Men efter några veckors 'diet' så blev han ändå inte mindre. Magen kändes lite uppblåst och svullen och idag ringde jag veterinären och fick tid nästan på en gång.

Visst fanns tanken där redan då, 'Tänk om...' men man slår bort det lika fort som det kommer. Så åkte vi till veterinären, Baloo protesterade som vanligt. Men väl där var han tyst och lugn.

Undersökning först och främst. Hon hörde blåsljud på hans hjärta och hon såg allvarlig ut. Hon ville röntga honom så det gjorde vi oxå. Inte det lättaste att få honom att ligga som hon ville. Men det gick bra på andra försöket. Det visade att det var massa vätska i magen på honom. Hon skulle dra ur lite vätska och se om det var 'halmgult' för då hade han fått virussjukdommen FIP. Jag kände mig genast lite tryggare, FIP lät ju bättre än blåsljud på hjärtat tyckte jag. (Efteråt fick jag veta att FIP är en dödlig sjukdom så det hade ju inte varit bra det heller...) Hon försökte få ur vätska men lyckades inte. Det blev ultraljud. Ultraljud samtidigt som vätska skulle dras ut blev nästa projekt. Till sist var det tre veterinärer där inne och så jag. Baloo hade gett upp kampen och insåg att med en rakad mage med blått ultraljudsgele på var det bara att låta dem göra det de skulle.

Det blev diskussion, de förstod inte varför de inte fick ut någon vätska trots att magen var full av den. Till sist fick de ut något som såg som kiss men som var liksom trådigt.


De pratade och pratade och gick ur rummet och då anade jag oråd. Klappade lille Baloo som genast började spinna. Han förstod nog inte vad matte tagit honom med på för dumheter. När veterinären kom in igen så sa hon att prognosen var jättedålig och att det kraftiga blåsljudet på hjärtat gjorde att hjärtat inte orkar med att göra sitt jobb och att kroppen fylls med vätska och det påfrestar hjärtat ännu mer och så är den dåliga spiralen igång.

Jag kände tårarna komma. Jag förstod ju vad det var hon sa. Så då blev det bestämt att han skulle avlivas. Vad hemskt det kändes. Även om det var det enda jag kunde göra så kändes det som om jag var världens värsta människa. Baloo låg ju där och spann och tyckte att det var hyfsat bra iaf.... Men vad kan man göra? Kan ju inte ha kvar honom bara för att jag vill.

Så nu tassar han omkring i katthimlen och han saknar inget. Det är bara jag som saknar.... Saknar världens sötaste katt...

58601-13


Kommentarer
VeronikaP

Skickar världens största kram till dig!

2006-08-09 @ 17:30:40
URL: http://veronikap.blogg.se/
Chruss

Stor kram från mej också!
Tänk på att han har det bra nu även om det gör så ont inombords!

2006-08-09 @ 17:53:06
Gunvor

Massor med kramar till dig Agneta. Och jag är säker på att Baloo tittar ner på dig från sitt änglamoln och tycker synd om matte som är så ledsen när han själv har det så bra.

Gunvor

2006-08-09 @ 21:48:30
URL: http://gunvors.blogg.se
Rosette

Usch Agneta, jag vet själv hur ledsamt det är när djur man levt med länge dör...stackare! Tänker på dig.

2006-08-10 @ 00:18:21
Coma

Näää Agneta! Fy va trist!
Skickar världens största kram till dig.
Klart han har det bra nu i katthimlen, studsar runt o leker med alla andra kattänglar, men fyyy så jobbigt det är att mista ett djur. Det är ju en familjemedlem!

Tänker på dig!
*KRAM*

2006-08-10 @ 08:09:54
URL: http://coma.blogg.se
Helena

Nej Agneta! Gud vad jag är ledsen för din skull! Fick tårar i ögonen när jag läste det här, men självklart gjordes det rätta. Baloo mår mycket bättre nu, men jag förstår att allt känns piss för dig! Nä, nu känns alla ord fel! Hoppas att du förstår att jag tänker på dig!!!!

KRAM

2006-08-10 @ 17:08:21
URL: http://helenasscrap.blogspot.com
Luna

Den 25/7 fick jag också avliva min älskade kisse. Hon hade också vätska i magen och drabbades av hjärnblödning. Fyyy, vad synd det är om oss!! Fast jag har redan skaffat två nya kissar. Kan inte vara kattlös. Ha det bra trots sorgen.

2006-08-12 @ 22:42:53
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Zarah

Jag beklagar verkligen sorgen!
Önskar att jag kände till ord om gjorde allting bra igen - men jag tror inte att de är uppfunna ännu.
Tills dess tänker jag på dig - och tror att Baloo har det fint nu. Han lever ändå, vet du, så länge du minns honom.

Kram

2006-08-20 @ 10:10:41
URL: http://zarischka.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0